Bonito & Pantanal

21 november 2012 - Campo Grande, Brazilië

Trouwe lezers,

Wat vliegt de tijd toch, nog maar een maandje en dan zitten we alweer in het vliegtuig terug naar Nederland!
13 november ging onze eerste binnenlandse vlucht, van foz do iguacu naar campo grande. Alles verliep tot onze verbazing voorspoedig en om 10.00 's ochtends waren we in campo grande. Helaas moesten we nog tot 14.30 wachten totdat ons busje naar Bonito ging. De reis naar Bonito duurde nog eens vier uur, dus we kwamen 's avonds om 19.00 dan eindelijk aan op onze bestemming; Hi hostel Bonito.
Woensdag hadden we een tour naar 'the blue cave' op het programma staan. Deze grot dankt zijn naam aan het heldere blauwe water, dat zich onderin deze grot bevindt. Bijna al het water in de omgeving van Bonito is zo blauw, doordat er veel calcium in zit. Helaas waren we net te vroeg voor de juiste stand van de zon, vanaf 21 november schijnt het zonlicht precies op het water, waardoor het water nog blauwer lijkt. Wij vonden het nu ook al erg mooi.In de middag was het plan om naar een natuurlijke badplaats (balneario municipal) te fietsen, maar het was zo enorm warm dat we besloten na een paar km terug te gaan (het was namelijk 8 km fietsen op onverharde wegen). Daarna gerelaxed bij het zwembad en 's avonds nog wat andere backpackers ontmoet.
Donderdag was de mooiste dag van onze reis tot nu toe. We hadden een snorkeltour op 'rio da prata', een hele heldere rivier, geboekt.  Nadat we ons in onze wetsuits hadden gewurmd, gingen we met de jeep een stuk landinwaarts. Vanaf de plek waar we werden afgezet, was het nog een paar kilometer lopen door de mangrove. Dit was al een belevenis op zich met alle insecten. Eenmaal aangekomen bij de rivier keken we onze ogen uit. Vanaf de kant kon je alle vissen al zien zwemmen en het water was kristalhelder. De gids vertelde ons dat het zicht ongeveer 20 meter was, en op sommige stukken nog meer. We hebben ongeveer 2,5 uur gesnorkeld en heel veel vissen gezien. Je hoefde zelf niets te doen, je dreef vanzelf stroomafwaarts. Ook was er een gedeelte waar zich bronnen in de bodem bevonden. Na de tour hebben we heerlijk geluncht en zijn we moe maar voldaan weer terug naar het hostel gebracht.
Vrijdag stond in het teken van watervallen, heel veel watervallen. Het was een wandeling van 6 km langs 10 watervallen. Op verschillende plekken mochten we zwemmen, wat erg bijzonder was. Bij de eerste waterval was het water ijskoud en moest je eerst onder een rotswand door zwemmen om de waterval te bereiken.  Ook al hadden we de Iguacu watervallen gezien, dit was toch weer heel anders. Het leek of we de hele dag in een paradijs waren. Het actieve gedeelte van de dag was het beklimmen van 886 treden, waarna we eindigden op een platform boven de vallei met een mooi uitzicht over de rivier. Hierna keerden we terug naar het begin van de tour, waar we geluncht hebben en nog lang bij het zwembad (met veel vissen) hebben gelegen.
Zaterdag zijn we dan toch nog naar balneario municipal gegaan. Ook vandaag was het plan om met de fiets te gaan, maar het kwik liep zo snel op dat we uiteindelijk toch maar lui voor de taxi hebben gekozen. Hier hebben we de hele dag een beetje rond gehangen, gesnorkeld en ons geïrriteerd aan de Braziliaanse mannen. Ook hier zijn ze niet vies van uitgebreid staren, wat missen we (onze) nederlandse jongens toch. We hebben nog wel verschillende pogingen gedaan om te zonnen, maar telkens was het na 5 minuten niet meer uit te houden, waardoor we toch in het water eindigden ( het was > 40 graden).

De volgende ochtend vertrokken we alweer naar de Pantanal, een natuurgebied waar erg veel dieren te zien zouden moeten zijn. Rond 13.00u kwamen we aan bij ons hotel. Wat we erg raar vonden om te zien is dat het hele hotel al in kerstsferen was, terwijl het buiten 40 graden is. Zo staat er binnen een kerstboom met sneeuwpop, buiten staat een grote kerststal en er hangen kerstballen in de boompjes. Voor ons voelt het door de temperaturen hier alsof het nog zomervakantie is, ons kerstgevoel is er dus nog totaal niet. We hadden van tevoren veel verhalen over horden muggen in de pantanal gehoord, maar dit viel ons eigenlijk heel erg mee. Natuurlijk smeren we ons helemaal in met DEET, maar dit werkt tot nu toe goed.
Na de lunch gingen we piranhavissen. We dachten eerst dat we hiervoor naar een verlaten stuk van de rivier zouden moeten afreizen, maar het bleek dat deze vleesetende vissen gewoon bij ons aan de oever leven (niet echt een prettig idee, aangezien dit het 'zwembad' van het hotel is volgens de gids). Vanaf de oever hebben we ons een paar uur vermaakt met vissen en in totaal hebben we er een stuk of 8 gevangen. De vissen werden ons avondmaal en ze smaakten meer naar vlees dan naar vis, maar we hebben ze gegeten. 's Avonds was het tijd voor de nachtsafari, op een bootje hebben we langs de rivieroever gezocht naar oogjes. We hebben onder andere kaaimannen (+ heel veel baby'tjes), caipivara's (soort mega otter) en wat vogels gezien. Daarnaast zag je echt overal vuurvliegjes.
Maandagochtend stonden we om 7.00 paraat voor de jeepsafari. Na een uur gereden te hebben, was het tijd voor een wandeling van zo'n twee uur door de jungle. We hebben veel verschillende dieren gezien, zoals araras (papegaaien), makaken, een tucan, coati's , een gordeldier, een grote groep wilde zwijnen, lontra's (vogelsoort, familie van de ooievaar), caipivara's en kaaimannen. Ook zagen we een voetafdruk van de jaguar, maar helaas hebben we deze niet op kunnen sporen (maar die kans is dan ook heel klein). Na de wandeling zijn we met de jeep naar een grote plas water gereden, waar veel dieren zich verzamelen. Hier zaten echt enorm veel kaaimannen, overal waar je keek zag je oogjes en de hele oever lag vol. Hier hebben we het nog gedurfd om de staart van een kaaiman aan te raken. 's Middags na de lunch gingen we opnieuw met de boot over de rivier, waar we weer veel dieren gezien hebben. 's Avonds hebben we een (veel te zoete) fles wijn opengetrokken en met een Nederlands stel gepraat totdat we door het personeel het restaurant uit werden gezet..
De volgende ochtend begon de dag wederom om 07:00 al, dit keer om te gaan paardrijden. We zijn per paard de Pantanal gaan verkennen. Door bossen en over vlakten die in het natte seizoen de bodem van meertjes vormen, hebben we een andere kant van de Pantanal gezien. Wederom veel dieren gezien en gehoord (soms waan je je in een spookhuis door howler-aapjes die je toebrullen vanuit de bomen). Voor de lunch waren we weer terug en hebben we ons klaargemaakt voor vertrek.
's middags vertrokken we richting Campo Grande, waar we de nacht zouden doorbrengen. De eerste 3 kilometer verliepen voorspoedig, daarna ging het mis.. De heren van het hostel in Bonito hadden hun best weer gedaan: ze waren vergeten voor ons en nog twee anderen te reserveren. Er stond al een andere groep jongeren te wachten en toen het busje kwam, werd al vrij snel duidelijk dat het niet ging passen. We zijn uiteindelijk toch meegegaan, maar vraag ons niet hoe. Milou deelde een stoel met een dronken en ontzettend irritante Fransman, die de hele rit van vijf uur tegen haar aan heeft lopen lullen over de zin van het leven.. Jolijn mocht voorin, tussen de chauffeur en de dronken gids van de groep in, die zelfs lekker op haar schouder in slaap wilde vallen. Er was een fles sterke drank aanwezig in de bus en iedereen (vooral natuurlijk de Fransman en de gids) hebben nog aardig wat gedronken tijdens de reis..We hebben de uren uitgezeten, maar we waren heel blij om in ons hotel te zijn!
Vanmiddag gaat ons vliegtuig naar Manaus, waarna we vier dagen in de amazone zullen verblijven. We zijn vrij zenuwachtig en heel benieuwd hoe het gaat, aangezien we ook een nacht in de jungle gaan kamperen en we nou niet bepaald fan zijn van beesten en insecten..

Hopelijk tot ziens;)
Milou en Jolijn

1. Aimée:
    21 november 2012
    Haaaaaaaaaa Milou :)! Heb net maar even in 1x al je verhalen gelezen... Echt super gaaf! Wanneer kom je eigenlijk weer terug? Ik hoop dat je nog een hele leuke tijd hebt en geniet ervan :)
    Liefsx.
  2. Janneke:
    21 november 2012
    Hee! klinkt echt helemaal super! Wel spannend inderdaad om in de jungle te gaan slapen! hoop dat jullie nog een beetje kunnen slapen dan! Maar vooral heel veel plezier!
    Heel veel liefs!
  3. Margareth:
    He Jolijn en Milou,
    wat een geweldige reisverhalen! Jullie hebben al ongelooflijk veel gezien en meegemaakt. Geniet nog maar van de laatste weken.
    houdoe :) Margareth
  4. Jacquelline Lemmink:
    Milou en Jolijn,

Iedere keer denk ik dat het niet mooier of indrukwekkender kan en dan kan het toch! Nu weer een nieuwe ervaring! Veel plezier......gewenst van hier! xx
  5. Mama:
    22 november 2012
    nou is nerderland echt een kil kikkerlandje als ik jullie verhaal lees,maar wel met BOB's en vooral heeeele leuke vriendjes.Liefs mama
  6. Pap en mam:
    25 november 2012
    Weer een geweldig verhaal. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd hoe het in de amazone is geweest en zeker die ene nacht in de jungle.
    Laat maar snel iets horen.
  7. Merel:
    26 november 2012
    Supermooie foto's er nog bij zeg! Wat een gave reis zijn jullie aan het maken, ongelooflijk. En ik wist wel dat jullie de Amazone zouden overleven hoor :P Ben benieuwd naar dat reisverhaal! Tarantula's, brrrr....... Liefs!