Morro de Sao Paulo en Rio de Janeiro

14 december 2012 - Buenos Aires, Argentinië

Ola!

Vanaf Lencois zijn we met de bus weer richting Salvador gegaan. Na een korte busrit met weinig slaap arriveerden we bij de haven in Salvadro, waar onze catamaran naar het mooie eilandje Morro de Sao Paulo vertrok. Het eilandje is autovrij, vandaar dat onze bagage door middel van een kruiwagen naar het hostel werd vervoerd. Na alle actieve delen van onze reis, hadden we deze week besloten lekker helemaal niets te doen! We hebben ons op dit eiland dan ook voornamelijk vermaakt met zonnen en zwemmen/in het water liggen.. De stranden hadden een hoog bounty-gehalte met erg blauw water en palmboomstrandjes. Ons favoriete strand was strand 4 (ja, zo heette het echt), waar weinig mensen waren en je in kleine poeltjes in het heerlijk warme water kon liggen/zitten. Ook stond er een man met een kraampje, waar we elke dag een heerlijke fruitsalade hebben gehaald:). Nog een favoriet plekje op het eiland was loungebar Toca: allemaal kussens en chille bankjes waar je onder het genot van relaxte muziek, een caipirinha en heerlijke hapjes de zonsondergang kon bekijken.  Ideaal om onze vermoeiende dagen af te sluiten;) Sinterklaas hebben we dit jaar iets anders gevierd dan normaal: er stond een boottochtje rond het eiland en naar Boipeba op het programma. Dit is een eilandje in de buurt van Morro met nóg meer palmbomen en nóg minder mensen. Hier hebben we ons een middag prima vermaakt met wederom niets doen;). 's Avonds gingen we lekker uit eten of zelf koken met mensen uit het hostel. Verder valt er over deze week niet veel te vertellen, want we hebben het nou eenmaal rustig aan gedaan. Vrijdag vertrokken we weer richting Salvador, waarna we naar Rio vlogen.
Vrijdagavond kwamen we na een lange reisdag aan in ons hostel in Rio. We waren binnen een uur alweer weg om met twee Franse jongens van het hostel naar het straatfeest in Lapa te gaan. Dit feest is elke vrijdag een van de grootste feesten in Rio de Janeiro, er komen een paar duizend mensen op af. Overal was muziek en dans en er stonden vele kraampjes met eten en drinken. We hebben hier de sterkste en goedkoopste caipirinha's tot nu toe gehad (en we zijn inmiddels echt wel wat gewend..). Midden in de drukte liepen we twee meiden tegen het lijf, waar we in Bonito een paar leuke dagen mee hadden gehad. Heel apart om ze ineens weer te zien en het werd dan ook een erg gezellige avond!
De volgende ochtend hadden we alleen nog maar energie voor een stranddagje. Het was een relaxt middagje, maar we voelden ons wel erg blank en westers tussen alle Braziliaanse families (het was een zaterdag). Zondag zijn we naar de botanische tuin van Rio geweest en hebben daar een paar uur rondgelopen. Aan de overkant van de straat bleek een driemaandelijkse markt voor jonge designers te zijn, waar we natuurlijk even een kijkje moesten nemen. Het liep uiteindelijk uit op een paar uur rondstruinen langs vele kleding- en sieradenkraampjes. Daarnaast waren er een aantal kunstenaars. Die avond samen met de Franse jongens pasta gemaakt en caipirinha's aan de bar gedronken.
Maandagochtend zijn we met een lokale gids naar de grootste favela in Rio geweest. We begonnen bovenaan de favela en zijn door smalle straatjes naar beneden gelopen. Omdat de gids iedereen kende, voelden we ons helemaal niet onveilig. De armoede viel ons mee, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met onze levensstandaard.. Vooral de stank en de slechte hygiëne (open riool op sommige plekken) waren opvallend.
Die middag hebben we de grootste toeristische attractie van Rio bezocht: het Christusbeeld op de Corcovado. Toen we in de rij stonden werd omgeroepen dat het beeld zelf niet zichtbaar zou zijn door de wolken, maar we besloten om de gok toch maar te wagen en zijn naar boven gegaan. Eenmaal boven bleek dit een goede beslissing! Af en toe kwamen er wel wolken voorbij, maar dit was juist een apart gezicht. Het beeld staat op de hoogste berg rond Rio, dus je had een mooi uitzicht over de hele stad. Daarnaast is het beeld zelf ook heel  indrukwekkend, omdat het enorm groot is.
Hierna gingen we verder naar de volgende toeristische hotspot: Pão de Açúcar/suikerbrood/sugar loaf. Dit is een uitzichtpunt op een berg met een overzicht over de hele stad. Hier hebben we de zonsondergang bekeken onder het genot van, jawel, een caipirinha! Ook hier kwamen we toevallig mensen tegen die we in de amazone hadden ontmoet, waarmee we ons deze paar uur hebben vermaakt. Eenmaal terug in het hostel hadden we niet veel tijd meer voordat de taxi vertrok richting de haven van Rio. We gingen namelijk naar een feest op een boot in de baai van Rio. Het was een leuk feestje met een mooi uitzicht over Rio by night.
De volgende dag was het lekker weer en besloten we naar het strand te gaan. Dit betekende de laatste keer strand van onze drie maanden Brazilië! 's Avonds lekker sushi gegeten en daar voor het eerst geconfronteerd met de 'slechte' kant van Rio: een tafeltje voor ons werd een man beroofd van zijn telefoon terwijl hij aan het bellen was. Hierna besloten we om toch maar met de taxi terug te gaan naar het hostel (ook al was het 100 meter lopen..).
Woensdag was alweer de laatste dag in Rio. 's Ochtends zijn we even het centrum gaan bekijken, maar we hadden niet heel veel tijd meer en hebben dus maar een paar dingen bekeken. 's Middags naar het vliegveld voor onze vlucht naar Buenos Aires en om 23:00u kwamen we aan in ons hostel.
Onze laatste week is alweer aangebroken! Ongelooflijk hoe snel de tijd vliegt, maar we proberen nog even volop van de komende tijd te genieten. Er staan in ieder geval genoeg leuke dingen op de planning, maar dat zullen jullie in het volgende en laatste (!) reisverslag allemaal lezen!

Veel liefs, en nu echt tot snel!

1. Wim van der Zande:
    15 december 2012
    hoi jolijn en milou, weer van alles beleefd en ontdekt dus. erg mooie foto's ook weer. voor jullie vliegt de tijd waarschijnlijk met zowel afwisselende omgevingen en activiteiten. voor ons lijkt het toch wat langer te duren. nu gaat echt de laatste week in, volgende week zaterdag staat 's morgens vroeg het welkomstcomite jullie op te wachten op schiphol. heel veel groeten en tot ziens ! mam & pap xxx
  2. Mama:
    19 december 2012
    geniet nog even en een goede snelle terugreis naar Nederland! Jolijn voor jou ook nog de beste wensen voor 2013 en hele fijne feestdagen! tot gauw, kusjes mama